torsdag 24 februari 2011

Profeten av Kahlil Gibran

Sitter hemma och gör absolut ingenting, har städat, tvättat rensat lite kläder ur garderoben, borde gå och träna men orkar inte. Känner mig lite stressad av att inte ha några planer. Men måste lära mig att bara ta det lugnt och njuta av att vara ledig..... gick igenom min boksamling och hittade Profeten, en bok jag fick av min Kusin Maria 2007 då jag precis gått igenom en svår period i mitt liv. Profeten är skriven av en libanisisk- amerikansk författare, denna bok präglas av både klarhet och mystik. Han starka texter om livets alla skeden har berört miljontals människor. Den är väldigt vacker och verkligen berör en ända in i själen.
Så nu ska jag krypa ner i soffan med choklad i ena handen och boken i andra.
Om äktenskapet
Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik.

Om barnen.
Och han sade:
Ert barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
De kommer genom er men är inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.
Ni kan giva dem er kärlek, men inte era tankar, ty de har sina egna tankar.
Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar