onsdag 4 maj 2011

Hemmafru?????

Imorse när jag vakna kände jag att det skulle vara så skönt att vara hemmafru. Inte behöva jobba och få sova ut, ta hand om sig, gå och träna, shoppa.
Jag tror framför allt att det här är en reaktion mot det stressade arbetsliv vi lever i dag. Och det är särskilt stressigt för kvinnor som gör merparten av jobbet där hemma.

Dock så tröttnar jag efter en ledig dag hemma! Visst kan det vara kul att puffa på kuddar och shoppa i några år, men studier visar att efter ett tag sjunker självförtroendet hos hemmafruarna. Och inte för att de har låg status, utan för att de känner sig tråkiga och utanför.

Det känns också som ett steg bakåt i jämställdheten, då jag för att kunna vara hemmafru måste ha en man som tjänar mycket pengar. Han måste tjäna både min och hans lön.
Det fina med Sverige är ju att man får välja själv, och att kunna välja att vara hemmafru är ju självklart upp till var och en och jag kan samtidigt beundra kvinnor som gör det valet och kan hitta så mycket tillfredsställelse inom hemmetsramar.
Jag håller mig nog till Läraryrket ett tag till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar