måndag 16 april 2012

Profylax Kurs

Jag Michael gick idag på en Profylaxkurs en så kallad andningsteknik kurs inför förlossningen! Jag tänkte berätta lite om den eftersom jag vet att många läsare också är gravida. Jag rekommenderar den starkt om man är rädd och känner en stark ovisshet kring vad som händer under förlossningen. Som typ mig, jag är så rädd att jag dör. Men måste erkänna, som barnmorskan/ kursledaren sa i början " ju mer kunskap man har om rädslan ju bättre kan man hantera den" Och jag tycker att det kändes lite bättre när jag gick ut därifrån.
Det som jag tycker var nyttigast var övningarna kring andningen under förlossningen.  Det finns nämligen tre olika faser man går igenom.
1. Latensfas
känns som menssmärtor/ryggont man har oregelbundna värkar, kan ta tid och vissa fall flera dygn. Här ska man vila och spara på energi samt ladda upp med näring, här ska man djupandas och slappna av, här är man öppen 0-5 cm.

2. Aktiv fas
intensivare/tätare/längre värkar, dags att åka in till sjukan ca 3 värkar /10 min. Här ska man byta ställning vara i rörelse eftersom det sätter igång. dricka ofta eftersom man förlorar mycket vätska, samt kissa ofta eftersom bebis behöver all plats som finns när den ska ut därför är det viktigt att urinblåsan och tarmen är tom. Viktigt här att samla kraft mellan värkarna. Andningen här är lätt och man ska fokusera på ut andning.6-10 cm

3. Krystning
I denna fas känner man ett starkt tryck nedåt, man börjar låta  och kanske skrika ( typiskt mig) Här ska man lyssna på barnmorskan och låta henne guida, våga slappna av och släppa ut barnet mellan värkarna.
passiva krystskedet, andas och krysta bara när man måste krysta och tryck när det kommer en värkvila ska man slappna av och andas.

Barnmorskan gick även igenom hur ens partner ska vara dvs tips på hur de ska coacha! Det var väldigt nyttigt! Absolut bästa " Var tyst under värkarna" hahah!
Mitt intryck av kursen var positiv dock var den väldigt lång 3 timmar!  Vi fick även se en video på 25 min där man verkligen ser hur det går! Man åker in två åker hem tre, vilken underbar känsla!

1 kommentar:

  1. Var inte orolig d kommer ga bra;) tack for tipset om kursen! klart manblir lugnare. Har ni monterat upp bebis grejerna i rummet?
    kraam

    SvaraRadera