torsdag 5 september 2013

Lite tankar


På måndag börjar Leona förskola och jag är nervös samtidigt som jag tycker det ska bli så spännande. Min mamma och nästan alla mina mostrar jobbar på förskola så jag vet hur det fungerar, vilket är positivt =) finns en massa man säkert kommer ha en synpunkter på men som lärare vet jag att det i varje arbetsplats finns områden man behöver utveckla, 
Jag tycker att barngrupperna på förskolorna är STORA idag och att vi föräldrar kräver mera än vad vi gjorde förut, Det sticker jag verkligen inte under stolen med. Vi vet vad vi som föräldrar har för rättigheter och använder oss ofta av dessa rättigheter.

Min och Michaels uppgift som föräldrar är att tillfredsställa vårt barns behov av tid, kärlek, gränser, normer och värderingar och att förbereda henne för vuxenlivet. Barn kan ­aldrig få för mycket kärlek. Vi ska givetvis också respektera hennes rättigheter och inte hämma och kränka henne. Men om vi alltid ställer upp på hennes önskningar, låter henne få all uppmärksamhet och inte sätter tydliga gränser tar vi inte vårt föräldraansvar. Jag hoppas att hennes förskolelärare fortsätter i det spåret lärarutbildningen utbildat dem till! För även om förskolan inte är den plats hon är på mest så formar den ändå henne.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar