lördag 12 januari 2013

Chanel!

Igår såg jag storfilmen Coco Chanel  med Audrey Tautou som huvudrollsinnehavare i filmen. Det var en film som ingen modeintresserad har missat. Men för alla som inte vet, så var det Coco Chanel som startade det exklusiva märket Chanel år 1910.


Coco revolutionerade med sina eleganta, praktiska plagg som var lite inspirerade av sport och herrmode. Hon ansåg att kvinnor skulle ha bekväma kläder och ville befria kvinnor från korsetter och annat opraktiskt.

Efter hennes död 1971 tog Karl Lagerfeld över och förnyade märket till något mer glamoröst och sexigt utan att det tappade stilen och dess klassiska som kännetecknar märket.

Idag anser jag att Chanel är ett av världens största lyxmärken. Coco´s uppfinning är "den lilla svarta". Hon fick svart att framstå som någonting bra, vilket det inte var förr i tiden. Nu är svart ett basplagg i alla tjejers garderob (likaså vitt).

-Alla vill ha en bit av Chanel!
Mitt tips om man är sugen på att köpa någon väska från Chanel, då ska man satsa på den odödliga klassiska 2.55 väskan. Den kostar ca: 20 000:- men den är tidlös.

Nån dag kommer jag köpa denna väska... I just love that bag!

1 kommentar:

  1. Hej på dig sötnos!


    Vad roligt att du börjat blogga! Jag ska lägga dig på mina "favoriter" DIREKT!

    Lycka till gumman med allt du gör och vill åstadkomma!

    Kram,
    Melissa

    SvaraRadera