tisdag 14 juni 2011

Skolk i terminsbetygen till hösten

Detta är ett föreslag som Björn Björklund vill få igenom. När jag hörde detta på radion idag tänkte jag att detta är väldigt bra då det i Sverige skolkas mer än i många andra jämförbara länder . Vad kan det bero på? Jag tror att skolk är ett riskbeteende som i förlängningen riskerar att leda till ett utanförskap med kriminalitet och missbruk. Visst att man skolkade nån gång i gymnasiet men aldrig i grundskolan. Dagens tånåringar skolkar mer än någonsin. Vid sju års ålder vågar jag påstå att det inte finns ett barn som skolkar utan det är ett beteende som utvecklas successivt i högstadiet.
Skolk i terminsbetyget  vet jag inte vad det kommer få för effekt, antingen en liten eller ingen effekt alls på den grupp av elever som under en längre tid valt att strunta i sina studier helt. Då finns det inte så mycket vi lärare kan göra. Då krävs socialt stöd och en rad andra åtgärder för att komma åt problemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar