onsdag 18 augusti 2010

Pluggdag!

Idag har jag pluggat hela dagen känns jävligt bra måste jag säga, jag ska sätta denna tenta! Alla som någongång pluggat till en tenta vet att söt samt mat behovet ökar med typ 100%  haha. Så det blev lunch med Antigona och Izla på vårt favorit cafe här i uppsala. Antigona ska snart bli mamma eller rättare sagt om 2 veckor, jag är så glad för hennes och Awats skull. Jag lärde känna henne för 5 år sen, när jag flytta till Uppsala.Numera är hon även min kollega på Competens.
Att plugga är en ädel konst tycker jag. Det tar lite tid innan man är en fullfjädrad plugg-höna, innan man hittar ett bra sätt att lära sig mycket på så kort tid som möjligt. Men det är lite det som man får genom sin utbildning, en förmåga att lära sig att snappa upp information så snabbt och smärtfritt som möjligt, informationen i sig hinner förmodligen bli lite suddig och oklar när fem år eller fler förflutit. För att bli den där plugg-hönan som värper tentor med höga betyg krävs det en taktik.
Jag har fotat några av mina olika pluggexperiment.
Understykningsmetoden, färger gör att jag lättare memorerar och ser mönster i feta textmassor. Det som gör det mindre bra är att jag ofta tycker ALLT är viktigt.
“Memory-metoden”, en helt klart överlägsen, men aningen tidskrävande metod. Man skriver en fråga eller ett påstående på ena sidan och svaret på den andra. Antingen kan man spela med någon eller utmana sig själv genom att man sätter upp mål.Då händer det faktiskt att jag fuskar. Grymt bra metod!

Dags och sova...ska upp tidigt och plugga imorgon
Natti Natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar