fredag 23 november 2012

Efter förlossningen



Den första veckan efter förlossningen får upp till 50-70% av alla kvinnor psykiska symtom. Dessa symtom brukar komma den tredje eller fjärde dagen efter förlossningen och är helt normala.
De kan komma och gå och vara olika uttalade, men har för det mesta försvunnit efter 7-10 dagar. Jag hade det väldigt tufft fram till 3 veckor efter förlossningen, därför kan jag säga med all säkerhet att jag inte kommer att planera så jag föder under vinterhalvåret när det är mörkt och kallt, Det som fick upp mig ur sängen var just solen! 

Så fort Leona gjorde något väckte det panikkänslor och starka skuldkänslor! Gjorde jag fel mår hon bra osv. Det är viktigt att inte jämföra med andra bebisar eftersom alla är så olika. Jag kände en stor hopplöshet och hade svårt att knyta an till henne, vilket genererar ännu mer skuldkänslor. Här är det viktigt att ha en stark partner som stötar en. Jag skriver detta för att jag vet att jag har många mammor och tjejer som väntar barn som läser min blogg. Men främst för att ingen talade om för mig att detta kan uppstå efter förlossningen, Det enda jag hörde var " kärlek vid första ögonkastet" Å de är det bästa som finns, du glömmer smärtan så fort du får barnet osv. Ja absolut så kände jag också efter 1 månad, men fram tills dess fick jag kämpa med mig själv! 

Mina symptomer var dessa 
  • lätt nedstämdhet
  • ökad oro
  • koncentrationssvårigheter
  • plötsliga humörsvängningar
  • intensiv trötthet
  • huvudvärk
  • sömnsvårigheter
  • ökad oro för barnets eller den egna hälsan

Idag är Leona Min ögonsten och jag skulle gå igenom samma smärta igen igen å igen! 




1 kommentar:

  1. Så sant! Fick höra att min kompis syster blev deprimerad när hon fick sitt första barn och jag tänkte va? Hur kan man bli deprimerad? Det ska ju vara lycka men
    Nu när jag fått barn förstår jag precis hur hon kände. Jag blev deprimerad mer eller mindre i en vecka typ kunde gråta för ingenting osv men sen gick det över tack och lov:) bra skrivet!

    SvaraRadera